Samen vooruit: onze leden helpen tijdens de coronacrisis

De coronacrisis is een heel moeilijke tijd voor heel veel leden van ons ziekenfonds. Daarom hebben we alle middelen ingezet om te helpen tijdens de coronacrisis. Want zorg voor zorg: dat is ook zorgen voor onze eigen leden.

Focus op informeren

Wordt een corona test terugbetaald? Moet ik betalen voor een telefonische consultatie? En wat gebeurt er met mijn ziekte-uitkering? Bij de coronacrisis komen veel vragen kijken. Daarom hebben we meteen bij de start van de crisis alle belangrijke informatie gebundeld op www.bondmoyson.be/corona en www.devoorzorg.be/corona. Ook via andere kanalen hebben we volop ingezet op correcte informatie.

Kantoren sluiten maar dienstverlening blijft

Onze kantoren hebben we moeten sluiten op vraag van de overheid. Maar dat betekent niet dat onze leden in de kou bleven staan. Onze dienstverlening blijft draaien zoals normaal. Dat betekent dat je ziekte-uitkering en doktersbriefjes op tijd betaald worden, maar ook dat je medisch materiaal thuis kan laten leveren. Onze callcenters zijn bemand met extra werknemers om elk mailtje en telefoontje te beantwoorden. Ook onze maatschappelijk werkers blijven hun cliënten op alle mogelijke manieren helpen.      

Mondmaskers maken voor i-mens

Onze thuiszorgpartner i-mens bleek met een tekort aan mondmaskers te kampen. Daarom hebben we bij onze leden een oproep gelanceerd om mondmaskers te schenken of zelf mondmaskers te maken zodat de thuisverpleegkundigen en –verzorgenden van i-mens veilig de baan op kunnen en onze leden veilig verzorgd kunnen worden.

Babbel met kwetsbare leden

Quarantaine kan ervoor zorgen dat sommige groepen nog meer geïsoleerd raken. Daarom hebben onze medewerkers een “kwetsbaarheidscheck” uitgevoerd om te kijken welke leden extra zorg nodig zouden hebben. Denk maar aan alleenstaande invaliden, alleenstaande ouders in armoede, ouderen vanaf 80 jaar, leden zonder sociaal netwerk, mantelzorgers van leden met dementie …

Onze medewerkers bellen deze leden op om ze een hart onder de riem te steken en eventuele problemen te detecteren.  Zo houden we de vinger aan de pols en zien we op welke vlakken we onze kwetsbare leden nog kunnen helpen. Een gesprek met een maatschappelijk werker kan namelijk eenvoudig telefonisch plaats vinden, extra hulpmiddelen kunnen telefonisch besteld worden bij onze medische shops, en daarnaast kunnen onze werknemers ook vragen over de coronamaatregelen of onze dienstverlening beantwoorden.  

Verdediging rechten van onze leden

Ook in coronatijden blijven we de rechten van onze leden verdedigen. Want zorg voor zorg, dat is ook erop toezien dat zieken geen dure rekening voorgeschoteld krijgen wanneer ze terug uit het ziekenhuis komen na een coronabesmetting. En dat je volgend jaar niet meer moet betalen bij de tandarts omdat je door de coronacrisis geen afspraak kon maken. En meer duidelijkheid vragen voor onze mantelzorgers, die een mantelzorgattest nodig zouden hebben om zich te mogen verplaatsen. Een mantelzorgattest dat nog niet eens bestaat…

Zo zijn er nog veel momenten tijdens dit coronatijdperk waarbij we aan de alarm bel trekken om betaalbare én de beste zorg te garanderen voor iedereen.