Skip to content

Gezonder eten door te gamen

Het lijkt een paradox, gezonder eten door te gamen. Wat blijkt echter? Kinderen bereik je best in hun eigen leefwereld en gaming is bij hen niet meer weg te denken.

Daarom ontwikkelde ons ziekenfonds Yum Runner. Niet ‘zomaar een videospelletje’, maar een serious game die gebruikmaakt van de kracht van gametechnologie om gezond gedrag te bevorderen. De jonge speler ervaart wat het is om gezonde en ongezonde voedingskeuzes te maken en leert wat een evenwichtig voedingspatroon is.

Yum Runner

Yum Runner is een actie-platformspel waarin de gamer snel moet denken en reageren. De gamer moet obstakels vermijden door te springen of te schuiven, links of rechts te stappen en ondertussen gezond te kiezen. Zo wordt vaardigheid en behendigheid gekoppeld aan het kiezen van gezonde voeding, waarbij een evenwichtig voedingspatroon beloond wordt.

Kies zelf je figuurtje en beleef eindeloos loopplezier. Hoe gezonder je eet en drinkt, hoe beter je kan rennen, springen en voorbij hindernissen geraakt. Je verdient meer sterren en punten als je voor de gezonde voeding kiest. Met die punten verdien je leuke accessoires voor je figuurtje. Ontdek hoe verrassend en spannend dit gratis spel is!

Download Yum Runner (Android en iOS)

Dit spel leert je:

  • een gezonde voedingskeuze maken
  • welke voedingsmiddelen gezonder zijn dan andere
  • welke voedingsmiddelen meer energie geven
  • nieuwe voedingsmiddelen kennen
  • wat een evenwichtig voedingspatroon is.

Deze game maakt deel uit van de campagne Lekker Normaal van de Socialistische Mutualiteiten. Die wil duidelijk maken dat gezond koken en eten geen moeilijke wetenschap hoeft te zijn. Ook met weinig tijd en normale voedingsmiddelen kan je perfect gezond eten.

Intussen is het spel al meer dan 8000 keer gedownload en werd Yum Runner al meer dan 35.000 keer gespeeld. In de appstores haalt de app een gebruikersbeoordeling van 4,3/5 (Google) en 5/5 (Apple).

Onderzoek wijst uit: betere resultaten dan gewone voedingsles

In 2018-2019 voerde een masterstudent experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van Yum Runner. De studie werd uitgevoerd in samenwerking met 4 West-Vlaamse basisscholen. De helft van de klassen kreeg een traditionele voedingsles, de andere helft een Digital Game-Based Learning-les met Yum Runner.

Beide groepen verhoogden hun scores voor voedingskennis. De game-gebaseerde interventie was even effectief in termen van langetermijnleren als de traditionele interventie. Maar ze was wel veel effectiever in termen van plezier. Over het algemeen laat deze studie zien dat Yum Runner op de lange termijn net zo effectief is als een traditionele leerbenadering met betrekking tot leerresultaten, maar effectiever in termen van motivationele uitkomsten en dus een effectieve manier voor voedingseducatie.

Scroll To Top