Je ziekenhuisopname vooraf melden

Om onze leden beter van dienst te zijn bij geplande ziekenhuisopnames (zo’n 80 % van alle opnames), definieerde ons ziekenfonds in 2016 enkele concrete doelstellingen. Met het full service-actieplan ‘Opname en ontslag’ willen we onze leden duidelijk informeren, het opnamemoment vroeger capteren, eventuele zorg- en ondersteuningsnoden vroeger opvangen en onze eigen diensten sneller aan het werk zetten voor proactieve, gepersonaliseerde hulp. Daarvoor moeten we bij onze leden een mentaliteitswijziging in gang zetten zodat zij hun geplande ziekenhuisopname tijdig melden en zo kunnen rekenen op onze assistentie.

In 2017 voerden we een communicatiecampagne om onze leden aan te zetten om ons ziekenfonds vooraf te verwittigen over geplande ziekenhuisopnames. Daarvoor werd de bestaande info op onze website kritisch bekeken, herschikt, verhelderd en gecentraliseerd. Daarnaast werd er ook heel wat nieuwe content uitgewerkt, zoals 3 informatieve filmpjes en de landingspagina www.meldjeopname.be met 10 concrete tips. Op de site staat ook een test waarmee bezoekers kunnen peilen naar hun kennis van de kosten van een ziekenhuisopname. Hiermee informeren we onze leden over de administratieve, praktische en financiële aspecten van een opname.

Via een webformulier – en via de gebruikelijke kanalen – kunnen leden hun opname melden. Het ziekenfonds volgt de melding vervolgens op. Elk ziekenfonds heeft deze opvolging ingebed in de eigen werking en tracht de leden zo goed mogelijk te informeren en proactief hulp aan te bieden.

De communicatiecampagne kende een softlaunch in mei. De grote communicatie werd ingezet in het najaar van 2017, met onder andere artikels in S-magazine, Facebook- en AdWords-campagnes, items in onze elektronische nieuwsbrieven, een geslaagde persactie, affiches en narrowcasting in de kantoren en vermeldingen in de communicatie van onze socioculturele verenigingen.