Makkelijker lid worden

De doelstelling van dit project was om toekomstige leden de mogelijkheid te geven om eender waar en eender wanneer lid te worden van ons ziekenfonds. Tegelijk wilden we de efficiëntie van het proces verbeteren, met minder rework, minder papier en een kortere doorlooptijd. Tot slot wilden we de beleving veranderen, en al van in het begin meer te weten komen over het lid dat zich inschrijft.

Daarom werd er een tool opgezet om online lid te worden. Moeilijkheden die overwonnen werden, waren het verzamelen van de benodigde informatie zonder dat het lid afhaakt, en het inpassen van een digitale handtekening.

In 2017 maakten meer dan 2200 mensen daarvan gebruik. 75 % daarvan wordt daadwerkelijk lid. 36 % zijn mutaties. De digitale handtekening is geïntegreerd sinds 1 juli 2017 en wordt door 10 % van de leden gebruikt.

In 2018 wordt de tool ook aangeboden aan de eerstelijnmedewerkers, zodat ook wie zich in het kantoor inschrijft meteen in dezelfde, eenvoudige gegevensstroom terechtkomt. Daarnaast gaan we inzetten op de ‘customer journey’ en trachten we onze leden beter te leren kennen zodat we info correcter kunnen laten doorstromen.