Mobiele app voor terugbetalingen en e-attesten

Dankzij een Agile- en Scrum-aanpak is de e-Mut mobiele app op heel korte tijd gerealiseerd. Het business- en het technische team hebben nauw hebben samengewerkt om via een aantal iteraties een gebruiksvriendelijke app te ontwikkelen, die in 2018 wordt uitgebreid met nieuwe toepassingen.

Er waren 4 strategische objectieven, met als uiteindelijke doel het verbeteren van de dienstverlening aan onze leden:

  1. Onze leden een mobiele toegangspoort geven tot belangrijke ziekenfondsinformatie.
  2. Onze leden toelaten hun digitale contactgegevens te consulteren, aan te vullen en te wijzigen.
  3. Onze leden zo snel mogelijk op de hoogte brengen van het nieuwe e-attest (digitale doktersbriefje) en de opvolging ervan.
  4. Een app ontwikkelen voor zowel iOS als Android.

Er waren tal van uitdagingen tijdens de realisatie:

  • Het e-attest was een volledig nieuw proces dat door de overheid is geïnitieerd en zijn weg zocht in onze organisatie.
  • De interactie met de gebruiker van een mobiel device is fundamenteel verschillend van een klassieke pc- of laptopomgeving. Enerzijds is het scherm kleiner, anderzijds zijn er nieuwe mogelijkheden zoals touchscreen en pushnotificaties.
  • Veiligheid en zekerheid in de toegang tot informatie zijn voor ons fundamenteel. Wel moesten we een manier vinden die onze leden toelaat zich zo gebruiksvriendelijk mogelijk kenbaar te maken zonder behoefte aan een nieuwe user-ID’s en paswoorden. Uiteindelijk hebben we gekozen om het CSAM-platform van de overheid te integreren. Via de mobiele app Itsme biedt CSAM een makkelijke en veilige manier van inloggen.
  • Onze organisatie kreeg de uitdaging en kans om zo efficiënt mogelijk een app te ontwikkelen voor de 2 belangrijkste mobiele besturingssystemen: iOS en Android.

De app wordt aan het begin van 2018 opgeleverd. Onze leden kunnen zich inloggen via een universeel authenticatieplatform. In de app kunnen ze hun digitale contactgegevens beheren en de status van hun e-attesten opvolgen.